okt 28

7 producten die je helpen afvallen

Wanneer je wil afvallen (of het nu om 5 kilo afvallen gaat of dat je 10 kilo wil verbranden), er valt en staat heel veel met voeding. De verkeerde voeding kan je niet alleen dik maken, maar ook zorgen dat energie moeilijk wordt verbrand. Je kan dan ook beter zorgen dat je een beetje weet hebt van gezonde producten. Gezonde voeding die je helpt afvallen is helaas niet voor iedereen voor handen. Met dit overzicht weet je vanaf nu wel wat je in de supermarkt in kan laden.

Deze 7 producten helpen je gegarandeerd bij het afvallen.

 

Vleesproducten

Vleesproducten zijn belangrijk, want ze leveren veel eiwitten en bevatten nauwelijks koolhydraten. Vlees kan dan ook dienen als de perfecte basis voor een maaltijd. Je kan het als hoofdgerecht inzetten, maar natuurlijk kun je koude soorten vlees ook door een salade mengen of gebruiken om een soep te maken. De toepassing van vlees is dus veelzijdig. Houd er wel rekening mee dat je vlees niet op smaak bent met sausjes die suiker bevatten. Kruiden kan echter geen kwaad.

 

Vis en zeevruchten

Vis en zeevruchten zijn een voorbeeld van producten die bol staan van de eiwitten en die je dus vrijwel onbeperkt kan eten. Vis is prima te gebruiken als hoofdgerecht voor een maaltijd, maar kun je ook gedurende dag in een salade of soep gebruiken. Zeevruchten zijn niet alleen lekker, maar ook nog eens gezond. Wederom geldt: doe voorzichtig met sausjes om deze producten op smaak te brengen.

 

Gevogelte

Ook gevogelte bevat veel eiwit. Kalkoen en kip zijn de meest bekende voorbeelden van gevogelte. Je kunt deze producten gebruiken voor een maaltijd, maar ook in reepjes of plakjes door een salade mengen.

 

Vleesvervangers

Wanneer je vegetariër bent, heb je natuurlijk niets aan de voorgenoemde 3 producten. Desondanks is er ook voor vegetariërs veel te halen. Vleesvervangers zijn vaak op basis van soja gemaakt en bevatten dan ook veel eiwitten. Wanneer je een groenteburger of schnitzel op basis van soja eet, zit je ook goed. Vleesvervangers op basis van soja helpen je zeker bij het afvallen.

 

Noten en zaden

Wanneer je tussendoor trek krijgt, moet je niet een koek of snoep pakken. Maar een handjevol onbewerkte noten en zaden kan geen kwaad. Je kunt die overigens ook door de yoghurt of door de kwark heen roeren. Noten en zaden bevatten veel stoffen die goed voor je zijn en zijn een belangrijke bron van eiwitten. Heerlijk om mee af te vallen, dus.

 

Fruit

Wil je af en toe een andere smaak? Weet dan dat fruit is toegestaan als je wil afvallen. Ongeacht de fabeltjes word je heus niet te zwaar van fruit. Het is waar dat er in fruit koolhydraten en suikers zitten, maar dit zijn wel gezonde suikers. Je kan hier dus lekker veel van eten. Spannend ook om af en toe eens wat te variëren, want er zijn veel tropische fruitsoorten die je misschien nog nooit geproefd hebt.

 

Groenten

De hekkensluiter van dit artikel is een product waarmee je het ook niet snel fout kan doen. Groenten leveren veel energie, maar bevatten weinig koolhydraten. Ze maken je niet dik, maar zorgen er wel voor dat je lichaam goed en gezond blijft. Combineer groenten bijvoorbeeld met vlees, vis of gevogelte (of vleesvervangers) en je zet een heerlijke, gezonde maaltijd op tafel.

sep 12

5 kilo afvallen door op je voeding te letten

Misschien ben je niet extreem te zwaar, maar zou het wel wat minder mogen. Je gaat niet heel heftig tekeer met 10 kilo afvallen, maar neemt genoegen met de helft. 5 kilo afvallen is een mooi doel. Wanneer je dit aan wil pakken zonder te bewegen (want veel vrouwen mailen ons dat beweging echt niet iets is waarmee ze af willen vallen) is het prima haalbaar door op je voeding te letten. Je moet dan wel op een aantal zaken gaan letten, zoals koolhydraten, eiwitten, het vermijden van ongezonde tussendoortjes en het nuttigen van gezonde alternatieven.

 

Koolhydraatarme recepten helpen je afvallen

Koolhydraten zijn bekend als de dikmakers. Koolhydraten zijn niet altijd slecht, maar het merendeel van de koolhydraten noemen we enkelvoudig. Dat betekent dat ze niet nodig zijn en aan je voeding zijn toegevoegd als smaakmaker of om je snel wat energie te geven. Een bekend voorbeeld zijn energydrinks (waar veel suikers in zitten). Door de snelle consumptie van suikers kun je er voor korte tijd heel goed tegenaan. Je hebt dan ook het idee dat het drankje doet wat het moet doen. Maar vervolgens kak je in en besef je dat je eigenlijk nog minder energie hebt. Wel heb je veel suikers tot je genomen en deze worden opgeslagen als vet.

Ga dus op zoek naar koolhydraatarme recepten als je wil afvallen. Deze recepten bevatten dergelijke suikers niet en geven je wel energie, maar maken je niet dik.

 

Eiwitrijke producten

Wanneer je op zoek gaat naar alternatieven voor koolhydraatrijke producten kom je vaak uit bij eiwitrijke producten. Eet er hier dus meer van. Voorbeelden van eiwitrijke producten zijn:

  • Vlees, vis en gevogelte
  • Peulvruchten
  • Groenten en fruit
  • Noten en zaden
  • Ei
  • Zeevruchten

Je mag hier lekker veel van eten en hoeft dus niet bang te zijn dat je overgewicht toeneemt. Wel zal je gewicht afnemen als je hier veel van eet.

 

Tussendoortjes

Een heel grote valkuil voor veel mensen zijn de tussendoortjes die ze eten en waarvan ze soms – ten onrechte – denken dat ze gezond zijn. We hebben het dan over bijvoorbeeld energierepen. Zogenaamd op basis van fruit en dus gezond, maar eigenlijk boordevol suikers en verborgen koolhydraten. Het zijn deze tussendoortjes die je voor korte tijd voorzien van energie, maar die uiteindelijk als vetmassa worden opgeslagen en die je maar met moeite verbrand krijgt.

Liever neem je gezonde tussendoortjes, zoals salades (zonder dressing), een mix van groenten en fruit.

 

Alternatieven

Zijn er dan alternatieven voor die ongezonde tussendoortjes? Jazeker. Een bekend alternatief is bijvoorbeeld de groene smoothie. Hierin kun je variëren door groenten en fruit met elkaar te blenderen en aan te vullen met water. Dat is een heerlijke, energierijke drank waar je zeker niet dik van zal worden en die je dagelijks kunt drinken.

Wat je ook nog kan doen is op basis van noten en zaden een cake, taart of koek te bakken. Vermijd het gebruik van suikers en je zal zien dat je zelf een lekkere, gezonde cake op tafel kunt zetten waar je gedurende een hele week van kunt “snoepen”. Het is dan wel snoepen zonder dat je er dikker van wordt. Je hoeft je dus ook niet schuldig te voelen.

 

5 kilo afvallen hoeft niet moeilijk te zijn

Is 5 kilo afvallen jouw doel? Dan heb je in dit artikel kunnen lezen dat het niet moeilijk hoeft te zijn om 5 kilo af te vallen en dat je al heel veel kan bereiken door gezonder te gaan eten en verantwoord met je voeding (en vooral tussendoortjes) om te gaan.